Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

What's your style?

Hatha Yoga

Dit is de klassieke vorm van Yoga waarbij veel aandacht wordt besteed aan de opbouw en uitvoering van de houdingen (asana's), ademhalingstechnieken (pranayama) en meditatie. Het zijn vooral statische houdingen die het lichaam versterken en soepel maken, en de geest rustig en kalm. Rooster

Hatha Vinyasa

Dit is een dynamische yogales waarin de houdingen vloeiend in elkaar overlopen. Hierdoor ontstaat een meditatieve flow in de beoefening. Bij deze vorm van yoga wisselen verschillende houdingen elkaar af op het ritme van de adem.

De voortdurende focus op adem en beweging brengt de aandacht gemakkelijk in het nu. Elementen uit de zonnegroet zijn een steeds terugkerend onderdeel en worden gebruikt als verbinding tussen de houdingen. De nadruk ligt in deze les op de fysieke inspanning: het vergroten van (innerlijke) kracht, concentratie en uithoudingsvermogen.

Vinyasa yoga is een aanrader voor als je meer fysieke uitdaging zoekt. Ook als je met veel onrust kampt (piekeren, onzekerheid, malende gedachten) kan deze vorm van yoga goed helpen om 'uit je hoofd en in je lijf' te komen, omdat de dynamische oefeningen meer aandacht en inspanning vragen. Het opbouwen van fysieke kracht en concentratie verstevigt je innerlijke basis en werkt positief door in je zelfvertrouwen. Rooster

Yin Yoga

Dit is een rustige, intense, meditatieve vorm van yoga bestaande uit voornamelijk grondoefeningen waar we ongeveer 3 tot 5 minuten in blijven. Door wat lagere tijd in de houding te blijven dring je door tot in de diepere lagen van het lichaam, zoals gewrichten, ligamenten, bindweefsels, en andere plekken waar de eventuele vastgehouden spanning, stijfheid en blokkades mogen worden losgelaten.

Op een dieper niveau openen lichaam en geest zich, waardoor de levensenergie (prana) weer vrijelijk kan stromen en waardoor je weer in balans komt. Tevens wordt in elke yin houding een meridiaan of orgaan gestimuleerd/gekalmeerd, waardoor je meer in balans komt en je leert te zijn in plaats van doen.

Kortom, we gebruiken de houding om dieper in ons lichaam te komen, in plaats van het lichaam in de houding te forceren. Rooster

Yin Yang Yoga

Tijdens deze les worden de dynamische en actieve (yang) houdingen met de zachte, passieve (yin) houdingen van de yin yoga gecombineerd.

De yang in de bewegingen is gericht op de grote spiergroepen en zorgt voor een krachtig en vitaal lichaam. De yin houdingen (vooral grondoefeningen) richten zich meer op het dieper gelegen bindweefsel rondom de gewrichten en organen, en zorgen voor flexibiliteit en mobiliteit.

Een mooie complete les waarin je in evenwicht komt, jezelf kunt uitdagen, balans kunt vinden, en leert verstillen en accepteren. Rooster

Zen Yoga

In deze les worden verschillende stijlen gecombineerd; van de meer uitdagende houdingen en balansoefeningen, tot de energetische en chakra-oefeningen, tot mindfulness. Al deze oefeningen zijn er op gericht om het lichaam te openen, blokkades los te laten, en een dieper lichaamsbewustzijn te ontwikkelen.

Zen (zijn) yoga staat voor zijn in het moment, in het hier en nu, met alles wat je op dat moment ervaart en waarneemt één te kunnen zijn zonder te oordelen of etiketten te plakken. Je leert om te gaan met frustratie in een voor jou uitdagende houding, geduld te hebben in een houding die voor jouw gevoel net iets te lang duurt, compassie eh verdraagzaamheid naar jezelf en anderen te vergroten, en dit ook mee te nemen en toe te passen in je dagelijks leven.

Een mooie uitdagende les in aandacht en zijn. Rooster

Yoga Running

Dit is een combinatie van yoga en hardlopen. De yogahoudingen zorgen voor spierkracht, flexibiliteit, en balans. Het hardlopen verbetert de conditie en uithoudingsvermogen.

De les begint met een warming-up door middel van yogahoudingen zoals de zonnegroet. Vervolgens wordt er op een rustig tempo hardgelopen, waar veel aandacht wordt besteed aan ademhaling, looptechniek, en houding.

Het hardlopen vindt in de buitenlucht plaats (omgeving Bovenkerkerpolder/Libellebos, op loopafstand). Het laatste kwartier eindigen we de les in de studio met een cooling-down, een korte meditatie en thee. Rooster

Meditatieyoga

Tijdens de meditatieyoga wordt je steeds opnieuw uitgenodigd jezelf te ervaren; het aanwezig zijn in het hier en nu. Bewegingen worden langzaam en aandachtig uitgevoerd, zodat je voelt wat er gebeurt, en leert observeren in plaats van te reageren.

Door je lichaam en alles wat hier binnen aandient te ervaren, groeit het contact met jezelf. Er wordt geoefend in aandacht, loslaten, niet oordelen, dankbaarheid, onvoorwaardelijk liefhebben, en eenheid ervaren (non-duality). Rooster

Meditatie

Meditatie is niets meer dan zijn. Simpelweg dus gewoon zijn, en niets anders. Je zult je afvragen, "Maar ik ben er toch altijd? Wat is er nu zo bijzonder aan zijn"? Het gaat hier om bewustzijn. Meestal ben je wel, maar je bent je er niet van bewust. Meestal ben je vooral aan het denken en doen! Meditatie helpt je de dingen die je doet ook bewust te doen met je volledige aandacht.

In deze les maken we kennis met verschillende meditatietechnieken. Rooster

Meditatie vormt het wezen van wijsheid, en wijsheid is de functie van meditatie.

— Dajian Huineng (638-713)